tisdag 12 februari 2008

Blås ditt elbolag på pengar!

Jag startade för ett par veckor sedan en ut-rensning i mitt hem av el-prylar som bara står och drar massa ström. Genom att annvända fjärrströmbrytare och grendosor med on/off kontakt så har jag fått ner mina watt rejält.

Efter en mätning visade det sig att bara i mitt sovrum så drog följande utrustning så här mycket när jag inte egentligen annvänder utrustningen.

Samsung TFT-skärm 4 W
Subwoofer 19W
Transformator halogenlampor 4W
Video-projektor 5W
Dator 25W
USB Hårddisk 500GB 9W
USB Hårddisk 250GB 7W
Netgear Router 9W
Comhem modem 11W
Skrivare 7W
Pioneer DVD 7W
Sony Hembio förstärkare 0W

Denna utrustning drar tillsammans 107 Watt när jag inte annvänder utrustningen.

Nu slår jag av denna utrustning när jag lämnar mitt hem och även om det inte blir någon förmögenhet så sparar jag ett par hundralappar om året och har bättre samvete. Skulle alla i Sverige stänga av sin utrustning när dom går hemifrån skulle det bli klart märkbar minskad förbrukning av ström i Sverige. Skulle varje människa i Sverige spara en hundring om året så skulle det bli 900 miljoner kronor om året i besparing.

1 kommentar:

http://lunken.wordpress.com sa...

Jösses... hundrasju watt.... Det är ju 40-50 LED-lampor motsvarande 25W glödtråd... Kan ju belysa ett helt hus med det... ;-)