onsdag 5 mars 2008

Facken förlorar medlemar

Dagens Nyheter skriver idag om att fackförbunden tappar medlemmar, närmare bestämt 184.688 medlemmar har gått ur sina fackförbund under 2007. Det fack som drabbats värst är LO.

LO har för övrigt dom dyraste medlemsavgifterna och dom lägst betalda medlemmarna. LO är för övrigt grundat av Socialdemokraterna och dom som säger sig vilja värna om dom som har svårast i samhället, det rimmar inte så bra med deras medlemsavgifter som hela tiden varit höga.

Varför tappar fackförbunden medlemmar? Detta beror främst på den borgerliga alliansens höjning av A-kasse avgiften och det kan man ju tycka vad man vill om.

Men själv har jag inget till över för fackförbund. Det tar arbetstid av anställda på företag och ger oftast inget i slutändan.

Jag var under många år medlem i SIF som numera heter Unionen och det var dom mest bortkastade pengar jag varit med om. Inom förbundet fanns det inte mycket till kompetens.

Jag har sett människor få lämna sina tjänster utan att förbundet har rört ett pekfinger och det här har varit människor som har varit anställda längst av alla inom företaget.

Jag arbetade nyligen med Sveriges pensionärers riksförbund under en debatt i Salemkyrkan i Stockholm och både TCO och LO var inbjudna. Jag blev otroligt förvånad när jag fick höra att pensionärer som hela sitt liv betalat medlemsavgifter till TCO & LO inte fått ett enda kuvert hem på posten efter den dag dom fyllt 65 och gått i pension. Så mycket var den medlemsavgiften värd!

Så personligen har jag ett småleende på läpparna över detta som händer, för jag inte inte mycket till över för fackförbunden och har sett deras inkompetens.

Varför köpa en TV om du inte får någon levererad?
Varför betala en medlemsavgift om du inte får något för den?

Fritt fall för facket, DN
Största tappet sedan 1909, DN

1 kommentar:

Anonym sa...

LO inte arbetar för sina medlemmars bästa, utan för moderpartiets bästa. Jag har ingenting emot fackföreningar i sig, utan anser de vara ett utmärkt sätt för personer med gemensamma intressen att organisera sig. Kort sagt har LO (och TCO indirekt) försummat sina medlemmar i utbyte mot politisk makt. Och detta har pågått ända sedan Olof Palmes tid.