söndag 27 juli 2008

Solcellsbåt




Mitt senaste projekt som inte varit så svårt men otroligt trevligt är min lilla solcellsbåt.

Eftersom jag inte har tillgång till landström så blev det en liten 34 watts marinpanel som levererar ca 2 ampere och ett 12 volts batteri på 60 Ah. Så det krävs många dagar för återladdning om man har kört för långt däremot. Regulatorn blev för mig en ny variant som heter NAPS MaxPower och som många segelbåtsägare nog är bekant med som har solceller ombord.


Motorn blev en Minn Kota Endura 36, och valet kring motor är för att det är ett känt märke inom trollingkretsar och dom levererar 3 års garanti och jag vet att det finns reservdelar att tillgå. Att köpa en okänd Kina motor blir billigare åtminstone i början men jag tror det kan bli svårt med reservdelar.



Båten är min gamla Terhi 385 som har minst 2o år på nacken men "still going strong"

Resultatet är en båt som är lika underbar att färdas med som en segelbåt, det är helt tyst och du hör vågorna och bara ett svagt surrande ljud från elmotorn. Det är ingen båt jag rekommenderar för extremt hårda vindar, men otroligt avkopplande som en liten utflyktsbåt om du inte skall färdas för långt. Med mitt 60 Ah batteri räckte det häromdagen i fullt fart i ca 90 minuter och sedan var det många dagars återladdning för batteriet.

Har ni tillgång til land-el vid bryggan så kommer man väldigt billigt undan med ett sådant här alternativ och det är miljövänligare och framförallt tystare en med en bensinluktande motor.

Cirkapriser för utrustning:

NAPS 33 watt marinpanel, 4000-4500:-
Regulator MaxPower, 1000:-
Minn Kota Endura 36, 2600:-
Tudor Basic 60 Ah, 700:-

Totalpris ca 8500-9000:-

Har ni tillgång till 220 volt vid bryggan eller orkar bära på batteriet så klarar ni er undan med motor och batteri och då blir det en riktigt billig sommarupplevelse.

1 kommentar:

Anonym sa...

mmm... najs