fredag 14 mars 2008

Regnskog och etanol

Hittade en artikel på NyTeknik om att var femte etanolbil som säljs i Sverige så skövlas en hektar regnskog någonstans i världen.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag skall ställa mig till det här med etanol eller icke etanol. Forskare och ingenjörer har olika åsikter kring det och vi vanliga människor har svårt att veta vad som är rätt eller inte rätt längre!

Läs artikeln på NyTeknik

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så satsar vi på el hybrider.
Det skulle slå etanolen på alla tänkbara fronter.

Unknown sa...

Jag tror absolut på att elhybrider är framtiden, förbränningsmotorn måste bort i stor skala. Sedan är vi ju tyvärr inte riktigt där ännu utvecklingsmässigt.

Men bilindustrin har varit dålig på att utveckla och det är först när mediadrevet kommit igång kring klimatförändringarna och konsumenterna kräver miljövänligare fordon som bilindustrin lägger i högväxeln.

Sedan har Toyota sin Prius, men just nu känns det som att dom bara satsar på lyxåk med hybrider vid namn Lexus, så jag tycker Toyota borde satsa på vanliga konsumenter igen istället för lyxbilar från en halvmiljon och uppåt.

nicolito sa...

I well-to-wheels studien finns mycket bra information för att skaffa sig en uppfattning om olika bränslens fördelar och nackdelar.

Den svenska sammanfattningen är mer lättsmält:
http://www.spi.se/fprw/files/WTW,sammanfattning,%202006-10-30.pdf
Särskilt tänkvärd tycker jag den kombinerade grafen med både energieffektivitet och koldioxidutsläpp är.
(se sid. 17 & 18)